Kestävyysharjoittelun idea on lisätä suorituskykyä pitkäkestoisissa suorituksissa, eli vastustaa väsymystä jatketussa lihastyössä. Kestävyysharjoittelu vahvistaa sydäntä ja verenkiertoa sekä kiihdyttää aineenvaihduntaa huomattavasti. Kestävyysharjoittelu jaetaan seuraaviin tehoalueisiin: peruskestävyys-, vauhtikestävyys-, maksimikestävyys-, ja nopeuskestävyysharjoitteluun.

Aerobinen kestävyysharjoittelu

Aerobinen harjoittelu tarkoittaa tilaa, missä elimistö ja lihakset saavat happea. Harjoittelu on pitkäkestoista rasitusta ja kehittää etenkin keuhkoja ja sydäntä. Pitkäkestoinen aerobinen treeni on kuntoilun perusta ja kivijalka, eli kuntoilijan tulisi ensin rakentaa hyvä peruskunto, jonka jälkeen intensiteettiä tulisi nostaa asteittain. Aerobinen kestävyys on erittäin tärkeätä niin urheilijoille, kuin tavallisille liikkujille, jotka haluavat pitää huolta terveydestään.

 

Anaerobinen kestävyysharjoittelu

Anaerobinen harjoittelu tarkoittaa tilaa, missä hengitys- ja verenkiertoelimistö eivät kykene tuottamaan tarpeeksi happea. Tällöin harjoittelun teho on kovempi ja elimistö alkaa vähitellen hyytyä. Hyytyminen johtuu maitohapon muodostumisesta lihaksiin ja näin ollen heikentää lihasten kykyä supistua. Tämän johdosta anaerobista liikuntasuoritusta ei jaksa jatkaa kovin pitkään. Anaerobinen harjoittelu on erittäin hyödyllistä varsinkin urheilijoiden keskuudessa, jotta he pystyisivät puristamaan kropasta tehoja irti muutaman minuutin pidempään.

FitnessGym mahdollistaa tehokkaan ja laadukkaan tavan kehittää kestävyyttäsi. Salin puolella voit treenata mm. juoksumatolla, crosstrainerilla, kuntopyörällä ja soutulaitteella. Personal trainerin avulla saat yksityiskohtaisen opastuksen laitteiden optimaaliseen käyttöön. Valikoimassamme on myös useita kestävyyspainoitteisia ryhmäliikuntatunteja.